in under huden

sista sidan är läst
boken stängd
men tårarna faller fortfarande
mattias brukar skratta åt mig när det är så
och krama mig
och säga
"älskling, det är bara en bok, det är inte på riktigt"
men mattias är inte hemma nu
och jag kan inte skaka den fruktansvärda känslan av
tänk om det hade varit jag, tänk om det hade varit mitt liv

jag vet helt ärligt inte vad jag skulle ha gjort utan mattias
om han hade tagits ifrån mig
dött
jag vet verkligen inte hur jag ens skulle kunna orka leva vidare
jag vet verkligen inte det

om ett förhållande tar slut
om man blir dumpad
så är man ledsen
heartbroken
man tror aldrig att man ska älska igen
men
faktum kvarstår
den man älskade
lever fortfarande
och anledningen till att man inte är tillsammans längre
är att han (eller hon) inte vill det
man kan gå vidare då
skapa sig ett nytt liv
men
om det är som jag precis läste
att den ena dör
well
det går inte då

dom älskade varandra
dom gjorde en mamma-och-pappa-sand
förlovade sig snabbt
gifte sig sedan lika fort
men fick bara ett år tillsammans
innan han dog
bilkrasch
hon överlevde
han dog
och hela boken igenom
är hennes hjärtskärande smärta
hennes sorg
hennes försök att gå vidare
men samtidigt hennes vetskap om att han var allt för henne
han var det hon fick
den kärlek hon gavs här i livet
och att alla år hon har kvar
är ensamma år

i boken sa hennes svärmor att hon kommer hitta en ny
älska en ny
men vad jag då undrar är
har hon då ens älskat?

man kan inte byta ut en kärlek som en trasig lampa
hjärtat slår för den det slår för

de senaste dagarna
när jag legat och läst
har jag inte kunnat släppa det
den hemska känslan av förlust
den där riktigt smärtande känslan av att allt man håller kärt
allt man älskar
allt som betyder något för en
det kan försvinna
när som helst
utan att man kan göra någonting åt det
och det skrämmer mig
något helt otroligt

-How many times a day did he tell you that he loved you?
-Sixty.
-No, seriously.
-Yes, seriously. Sixty.
-How did you know? Did you keep count?
-No, but he did. He said he couldn't sleep easy until I'd been told sixty times.
-Why sixty?
-Any more and he said I'd get big-headed.

det är bättre att ha älskat och förlorat
än att inte ha älskat alls
så säger dom
dom där som säger saker som hamnar i små visdomsböcker
men den verkliga frågan är:
om du förlorat den du älskar
finns det någonting kvar då som spelar någon roll?

can't shake this book
can't shake it at all...

Kommentarer
Postat av: Stefan

Verkar vara en riktigt feel-good bok...

2010-01-07 @ 20:21:56
URL: http://stekee.blogg.se/
Postat av: Lena

...på ett sjukt sätt så var den det också, bitvis, när man fick läsa hennes tillbakablickar... den var underbar på alla sätt fast den var det mest sorgliga jag läst på länge

2010-01-08 @ 08:09:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0