fucking dammit shit

jag vet att det finns en anledning till att jag inte gått dit tidigare
en bra anledning
--> att jag inte vet någon som fått hjälp där
inte vet någon
som gått därifrån
gladare
men
jag var tvungen
vill jag ha praktik
så måste jag gå via arbetsförmedlingen
om jag ska få några pengar alls

jag gick dit
jag bet i det sura äpplet
and this is my story:

jag var nervös från början
inte så konstigt
det är en stor grej
jag sitter där med papper på vad jag vill göra
sitter med en praktikplats i handen
som jag bara vill att dom ska godkänna
det är min tur
jag går fram
och första downen är
att jag måste skriva om hela min profil
jag har en redan
men
tydligen måste jag skriva in den igen
på en annan databas
och av någon korkad jäkla anledning, så kan man inte bara kopiera den
utan alla utbildningar
praktiker
allt
måste skrivas in igen
oh well
jag tar en ny kölapp när jag är klar
kommer till sist in
och för höra
"jaha, du är på fel arbetsförmedling, jag kan inte skriva in dig här
du söker kulturjobb, då måste du vara på arbetsförmedlingen kultur"
jag känner hur mitt mod sjunker
men jaja
jag packar ihop mina saker
och går iväg
vidare till nästa arbetsförmedling
sitter i kö 45 minuter
väntar
väntar
väntar
och till sist kommer jag in
jag förklarar min situation en gång till
förklarar att jag själv har gått ut och skaffat en praktikplats
jag vill bara ha den godkänd
så jag kan få ersättning
och då säger han
"varför är du här hos mig?"
jag: "för att dom på city skickade hit mig"
han: "du får inte vara här, du ska vara på city, för man måste ha jobbat med kultur i minst 3 år för att få skrivas in här"
jag: "men dom på city kan inte skriva in mig, för jag söker jobb inom kultur"
han: "det stämmer, men jag kan inte skriva in dig här, för du har inte jobbat innan du blev arbetslös"
jag: "men vad ska jag göra då?"
han: "gå tillbaka till city, här får du inte vara i alla fall, och vi har mycket att göra"

så jag går tillbaka till arbetsförmedlingen där jag började dagen
tar en ny nummerlapp
sitter i en ny kö
vill mest gråta
för ingen verkar vilja hjälpa mig
de bara skickar runt mig
men jag kommer in
igen
i ett rum på city
förklarar allt igen
och får till svar
"nej, den praktikplatsen kan du inte få"
jag: "varför inte det? Jag har ju hittat den själv, jag har löst allting, allt ni behöver göra är att stämpla den, så är jag ute on my own!"
hon: "nej, det fungerar inte så, det där faller inom kultur, då måste du vara inskriven på kultur"
jag: "men dom vägrar ju skriva in mig där eftersom jag bara har utbildning och inte haft något jobb!"
hon: "det stämmer"
jag: "så vad vill ni att jag ska göra? jag får inget jobb eftersom jag inte har erfarenhet. Nu har jag skaffat mig en praktik som kan ge mig erfarenhet, och då vägrar ni ge den till mig eftersom jag inte har haft något jobb! Hör ni hör dumt det låter?"
hon: "så fungerar det, det är inget jag kan styra över, jag vet att det kanske verkar orätvist, men så är det"
jag: "så vad kan jag få för hjälp?"
hon: "du kan skriva in dig som något annat, du kan söka städjobb eller jobb på café kanske"
jag: "man jag vill ju ha jobb inom mitt utbildningsområde, det är därför jag har hittat denhär praktiken"
hon: "men den kan du inte få, för den tillhör kulturjobben, den faller till kulturmänniskorna"
jag: "men det ÄR ju jag! Jag har en kandidatexamen!"
hon: "jaha, vadå för kandidatexamen?"
jag: "inom litteratur - kultur och media"
hon: "nej, då funkar det inte, du måste ha scen- eller teaterksola för att din utbildning ska kunna gå före de som jobbat i 3 år"
jag: "men då kan jag väl skriva in mig här då, om min utbildning inte gäller där?"
hon: "nej, för den faller inom kultur"
jag: "så den faller inom kultur, är alltså giltig där borta, men av någon anledning så gäller den ändå inte?"
hon: "precis"

och så gick det på
on and on
halva dagen igår
och när jag gick därifrån
så var jag den minsta människa jag någonsin känt mig som
jag har aldrig haft mindre självförtroende
har aldrig känt mig mer värdelös
mer ensam
mer arbetslös
det finns ett system som ska hjälpa
men jag faller utanför systemet
det finns ingen arbetsförmedling för mig
det finns inget sätt
på något sätt
där något system kan hjälpa mig
att få jobb inom min utbildning
och när jag hittar det själv
då vägrar dom ge det till mig
för då "tar jag" kulturmänniskornas platser
och det spelar ingen roll att jag är kulturmänniska
spelar ingen roll att jag egentligen ska ha den platsen
för jag har ju inte jobbat i 3 år med kultur innan jag blev arbetslös

jag minns seriöst inte senaste gången som allt kändes så hopplöst
som jag kände mig så maktlös
som att allt jag vill
är att försvinna
stänga in mig någonstans
gråta hysteriskt
och aldrig aldrig aldrig komma ut igen

arbetsförmedlingen kommer inte hjälpa mig
det finns inget som helst sätt
där de kommer ge mig någon form av stöd
inom det jag kan
det jag är utbildad till
och det jag bör göra
för det ska gå till kulturmänniskorna
och även om det är jag
så är jag inte värd tillräckligt mycket
för att jag ska få räknas till dom...


Kommentarer
Postat av: Jossan

Det var det mest IDIOTISKA jag någonsin hört!!

2010-01-26 @ 21:05:44
URL: http://alluk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0