som en schlager

det var på samma gång en flashback och deja vu
samtidigt som det var att komma hem
falla på plats
hitta tillbaka

det var som att vara 17 igen
samtidigt som det var som om det alltid varit så
att gå hemifrån af-gatan
öppna dörren mot ku
gå ner för trappan
in i källaren
i det där rummet som vi målade tillsammans för en herrans massa år sedan

det luktade likadant
kändes likadant
och i hopen av nya ansikten
fanns samtidigt de gamla välbekanta kvar
och tittade tillbaka mot en
och det kändes som att jag aldrig varit borta därifrån
som om jag aldrig lämnat malmö
aldrig lämnat min kyrka
mitt ku
det var som att komma hem
en gång till
och flera gånger under kvällen
fick jag svälja gråten som översvallade mig
för det var så fint på något sätt
att det fanns kvar
trots allt som ändrats
så fanns det kvar
perfekt och oförstörbart

det var fantastiskt att få krama om tommy igen
få prata med honom igen
lilla extra-pappa
fina söta rara tommyleinen
så mycket han har gjort för mig genom åren
hjälpt mig genom åren
kanske framförallt den där kvällen
kvällen som senare blev käns som:
"kvällen då jag berättade för mamma och pappa om allt skit som hände på latin"
kvällen där allting sattes i rullning
om att få mig bort därifrån
till något annat
något bättre
såhär sa tommy sa till mig då
när jag kom till honom och berättade:
"hjärtat mitt
egentligen behöver du inte fråga mig vad jag tycker
du vet vad jag tycker
att ingen ska någonsin få lov att trycka ner dig
eller få dig att känna dig mindre värd
ingen ska någonsin få ta din livsglädje
ditt leende
du ska aldrig behöva känna tyngd i hjärtat
du är värd bättre än så
du är mitt barn
och mina barn ska inte känna så som du berättar
eller behöva utså det du talar om
om du ens behöver fråga om du bör ta dig därifrån
då vet du redan från början
att du borde varit därifrån för länge sedan"

min älskade tommy
jag undrar
var hade jag varit någonstans i livet
om jag inte haft dig under min ungdom?
hade jag ens haft den styrkan inom mig
som jag har idag
om inte du hade fått mig att se värdet i mig själv?

igår sa han såhär:
"jag är en väldigt lyckligt lottad man
ingen har så många barn som jag har
för även om jag inte har några biologiska
så har jag alltid haft er allihop
och för mig
så kommer ni alltid att vara mina barn
från den stunden ni satte foten här
så kommer ni alltid att finnas i mitt hjärta
och jag tänker på er varje dag
och oroar mig för er
precis som föräldrar gör
och ber för er
och ert liv
och att ni ska finna lycka varje dag"

andreaskyrkan mister sin allra finaste man nu 2009
mister en del av själen som slottsstadens församling är
för jag tror inte att det finns någon i hela världen
som har rört vid så många hjärtan
som tommy olofsson har
och jag känner mig så lyckligt lottad
som har fått lära känna honom
och har honom i mitt liv
och världen är en lite bättre plats
så länge han vandrar på denna jord

alla minnen jag har med honom
well
dom kommer för alltid ha de ljusaste av platser i mitt hjärta
och jag hoppas
att det blir många fler under åren som kommer

per hagman sa en gång
att: "att komma hem ska vara en schlager"
and yes
it was
happy
bright
and loving

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0